Afvalbeheer

Regelgeving

De regelgeving met betrekking tot het afvalbeheer is niet altijd even duidelijk voor Brusselse vzw’s. Daarom bieden wij u een overzicht van de vier belangrijkste verplichtingen en de beschikbare (financiële) ondersteuning voor uw organisatie. Deze tekst is gebaseerd op de informatie het platform Recycle BXL Pro, ter beschikking gesteld door Leefmilieu Brussel voor elk thema dat in dit artikel wordt behandeld. 

Vier te respecteren verplichtingen

Net als alle bedrijven, zijn ook vzw’s verplicht om de volgende 4 regels voor afvalbeheer na te leven:

  • Het sorteren van 24 verschillende soorten afval;
  • Het gebruik de juiste zakken of containers;
  • Het laten afvoeren van afval door het aan een erkende inzamelaar te overhandigen;
  • Het bewaren van het bewijs van uw goed afvalbeheer.

 

Het wettelijke kader is beschikbaar in Brudalex (Brussel-Afvalstoffen-Lex) van 1 december 2016, die het Brussels Hoofdstelijk Gewest (BHG) voorziet van een wettelijk kader om de overgang naar een circulaire economie mogelijk te maken door administratieve lasten te verminderen en selectieve inzameling en hergebruik van afval te bevorderen. De regels van Brudalex zijn ook van toepassing op niet-huishoudelijke afvalproducenten (bedrijven, overheidsinstanties, vzw’s, enz.). Brudalex 2.0, aangenomen op 23 juni 2022, wijzigt het eerdere besluit van 1 december 2016 en versterkt de overgang van het BHG naar een meer circulaire economie. Voor meer informatie over het wettelijke kader, bezoek de website van Brussel Leefmilieu.

 

 

 

1. Sorteerverplichting 



Wat zijn de verplichtingen met betrekking tot sorteren en afvalbeheer? Elke organisatie is verplicht om 24 verschillende soorten afval te sorteren.

Sinds 1 juli 2022 zijn er 3 nieuwe soorten afval om te sorteren*. Sinds 1 mei 2023 zijn er 7 nieuwe soorten afval om te sorteren**.

Vanaf 1 januari 2025 zal het ook verplicht zijn om textielafval te sorteren.

Hier kunt u gedetailleerdere informatie vinden over de sorteerverplichtingen van organisaties:

 

2. Geschikte zakken, containers of bakken



Afhankelijk van de hoeveelheid afval (van 10 liter tot 5000 liter bijvoorbeeld) zijn er verschillende geschikte verzamelmaterialen beschikbaar, variërend van zakken (10 liter) tot containers (van 140 liter tot 5000 liter). Neem contact op met uw inzamelingsorganisatie om te weten welk type materiaal geschikt is, vooral afhankelijk van de stroom, het volume per maand, enz. Met deze informatie moet u een contract afsluiten met een inzamelingsorganisatie. U vindt een lijst van inzamelingsorganisaties op de website van Leefmilieu Brussel.

 

3. Toegangsvoorwaarden voor professionelen tot Recyparks 

recyparks.png

Media Folder: 

 



Als vzw moet u een contract hebben met een inzamelaar, maar u kunt ook, voor al uw afval of een deel ervan, naar een PRO-Recypark gaan.

Er zijn 3 Recyparks in Brussel voor professionals:

  • Humaniteit - Humaniteitslaan 350 - 1190 Vorst
  • Zuid - Tweedelegerlaan 676 - 1190 Vorst
  • Buda – Antoon Van Osslaan 6, 1120 Brussel

 

Meer praktische informatie (openingstijden, tarieven, praktische modaliteiten, enz.) op de website van pro.brussels.

 

 

4. Traceerbaarheid



Bewaar het bewijs van uw afvalbeheer. Telkens wanneer uw afval op een juiste manier wordt verwijderd, ontvangt u een document (dat minstens 5 jaar moet worden bewaard) afgegeven door:

  • Een bij Leefmilieu Brussel geregistreerde inzamelaar, indien uw afval wordt ingezameld (lijst van inzamelaars);
  • Een Recypark (Buda, Sud en Humanité) of een andere voor afvalinzameling en afvalverwerking gemachtigde installatie, indien het afval door uzelf wordt gedeponeerd (inzamelings- & verwerkingsinrichtingen).

Bij niet-naleving van deze verplichtingen riskeert u een proces-verbaal opgesteld door een gemeentelijke inspecteur, een inspecteur van Brussel Leefmilieu of door de politie. Een administratieve boete van 50 EUR tot 62.500 EUR kan worden opgelegd.

Heeft u nog vragen over recyclage in uw organisatie? Neem een kijkje op deze handige FAQ-pagina van Recycle BXL Pro.

Financiële ondersteuning

De nieuwe afvalregelgeving kan tot aanzienlijke kosten leiden. Gelukkig zijn er verschillende opties om te genieten van ondersteuning en subsidies op het gebied van recycling en industrieel afvalbeheer.

Ondersteuningsdiensten voor vzw's

Gezien de complexiteit van het afvalbeheer en de regelgeving hieromtrent, bieden we twee soorten ondersteuning aan. Voor een algemene benadering en ondersteuning kunt u gebruik maken van de dienst "Décarbon'action" van BRUXEO. Als u specifieke ondersteuning nodig heeft op het gebied van afvalbeheer, kunt u contact opnemen met de Afval Facilitator van Leefmilieu Brussel.

1. Dienst « Décarbon'action » van BRUXEO

decab.png

Media Folder: 
Sinds april 2024 is er een nieuwe service "Décarbon'actionbij BRUXEO en buigt zich over kwesties met betrekking tot afvalbeheer.

 

Concreet zal BRUXEO een gratis service aanbieden ten behoeve van alle Brusselse vzw’s die vallen onder het kader van het Non-Profitakkoord om hen te begeleiden bij hun stappen naar een duurzame milieutransitie (digitalisatie, mobiliteit, voeding, energie, biodiversiteit, afvalbeheer, enz.).

 

 

AANBOD VAN DE SERVICE:

  1. Individuele begeleiding (milieustrategie);
  2. Organisatie van sectorale werkgroepen;
  3. Organisatie van workshops en thematische seminaries;
  4. Terbeschikkingstelling van een handige tools;
  5. Groene helpdesk: Begeleiding en advies.

Contact: Jeremy Bette, milieuadviseur (Jeremy.Bette@bruxeo.be) en Guillaume Gustin, milieuadviseur (guillaume.gustin@bruxeo.be)

Kosten: volledig gratis


Doelgroep: Brusselse VZW's

 

2. Afvalfacilitator van Brussel leefmilieu 

 

AANGEBODEN HULP

  1. Incidenteel advies: helpdesk voor het beantwoorden van al uw afvalbeheervragen.
  2. Afvalscan: afvaldiagnose met een bezoek ter plaatse.
  3. Documentatie:
    1. Informatie over premies voor het sorteren van afval.
    2. Adviesfiches, waaronder een samenvatting van de afvalverplichtingen.
    3. Praktische gidsen, bijv. sorteerchecklist, 5 stappen voor een succesvol sorteerproject, enz.
  4. Trainingen: per thema of doelgroep en opgenomen webinars.

Contact : recyclepro@environnement.brussels

Website: https://recyclebxlpro.be/nl/

Kosten: volledig gratis

Doelgroep: alle professionals in Brussel, inclusief vzw’s, overheidsinstanties, enz.

 

Met de steun van: 

Contactpersoon
Jérémy Bette
Jérémy
Bette
02 210 53 00
Guillaume
Guillaume
Gustin
02 883 07 11