22 december 2022

Oproep tot kandidaturen Digibrux - Begeleiding bij de digitalisering van uw vzw

Accompagnement numérique

Inschrijvingen

Date: 
22 december 2022
/
Oproep tot kandidaturen Digibrux - Begeleiding bij de digitalisering van uw vzw

Als non-profitorganisatie in Brussel wilt u een digitale transformatiestrategie uitwerken om meer tijd vrij te maken voor uw maatschappelijk doel. Webcommunicatie, beheersoftware, ‘middle-office’ ... Waarmee begint u best? Digitale transformatie betekent niet alleen het automatiseren van uw vzw, maar ook het analyseren en herzien van de processen. Hoe pakken we dit concreet aan? Hoe kunnen we een strategisch stappenplan opstellen en een verantwoorde digitale transformatie in gang zetten, inclusief, op maat van zowel de werknemers als de begunstigden? 

Het Digibrux-project biedt u gepersonaliseerde en gratis begeleiding om u te helpen een digitaliseringsstrategie op te starten die aansluit bij uw behoeften en waarden. 5 instellingen zullen gedurende meerdere maanden kunnen genieten van de ondersteuning van Bruxeo. We plannen een eerste gezamenlijke bijeenkomst op 25 januari met de 5 geselecteerde instellingen om de methodologie voor te stellen en uw digitale diagnose te starten.

Inhoud van het programma

Met de 5 geselecteerde instellingen worden ten minste 2 gezamenlijke sessies georganiseerd, bij de opstart op 25 januari 2023 en voor het uitwisselen van ervaringen op 28 juni 2023. De andere sessies zijn individueel en omvatten ten minste 2 persoonlijke bezoeken. Deze bezoeken zullen - op basis van interviews met uw contactpersoon voor de digitalisering, uw werknemers en eventueel uw begunstigden - een volledige digitale diagnose mogelijk maken. Op basis van de gesprekken zal Bruxeo een diagnoseverslag opstellen, met inbegrip van specifieke aanbevelingen voor uw instelling en een actieplan.

Bij de begeleiding zullen de volgende thema’s aan bod komen: 

  • Uitdagingen van het verantwoord digitaliseren voor verenigingen
  • Diagnose van de digitale maturiteit
    • Zichtbaarheid en online aanwezigheid, automatisering van kernactiviteiten, beheer van actoren, administratieve vereenvoudiging, interne communicatie, gegevensbescherming (AVG, cyberveiligheid), opvolging van de operationele efficiëntie. 
  • Analyse en het stellen van prioriteiten inzake digitale behoeften
  • Samen uitwerken van een actieplan
  • Voorstellen van bestaande tools en hulpmiddelen
  • Diagnoseverslag

Het is onze bedoeling om de begeleiding aan te passen aan uw specifieke behoeften inzake digitalisering. Indien nodig kan een externe deskundige worden ingeschakeld. 

Inschrijving en selectie

Er kan worden ingeschreven vanaf donderdag 22 december 2022 tot maandag 16 januari 2023 voor de Brusselse instellingen van de non-profitsector, zoals vermeld in het Protocolakkoord voor de non-profitsectoren 2021-2024 (p 2 en p 3).

De 5 vzw's worden door het Bruxeo-team geselecteerd op basis van hun digitale maturiteit, hun motivatie en hun beschikbaarheid.

Belangrijk: deze begeleiding is gratis, maar vereist een engagement van uw kant om actief mee te werken aan de verschillende fasen die in de oproep tot het indienen van kandidaturen worden vermeld.

Wij zullen contact met u opnemen zodra de inschrijvingen afgesloten zijn, om uw selectie te bevestigen. In juli 2023 zal een tweede oproep tot het indienen van kandidaturen worden gelanceerd. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor eender welke bijkomende informatie.